Thursday, January 20, 2011

رسالة من مبارك لبوتين

ياعم بوتين اعقل
ها تسيب السلطة ليه
ما انا ربع قرن قاعد
حصل لي بس ايه
دا الكرسي يا ابني جنة
للي بيقعد عليه
تبقي البلد ف ايدك
مفتوحة ولا البوفيه
تغرف وتملا جيبك
وجيوب ولاد الايه
وتخدم اصدقائك
في أميركا والاليزيه



اطلب من بوش فترة
وها يخسر يعني أيه
دا كريم وايده فرطة
بس انت اضحك عليه
قل له ان الفودكا ملكه
والكافيار والفيليه
قل له ان الغاز بتاعه
ما تعزش شيء عليه
قل له أنا قاعد بحسك
ومصيرك بين أيديه
ابعت نظيف بتاعك
فهمه ها يقول له ايه
يقول له بوتين عاوز
الى يطبطب عليه



لو شايفه فاتح بقه
على حد م الجيران
اعمل نفسك مطنش
خليه ياخد الامان
وبعدين اعمل منظر
يعني تطلع بيان
دي أمور أنا مجربها
وبأعملها من زمان
تبقي انت واحد منا
وتنضم للخلان



ياخسارة دا انت نونو
لسا في سن الشباب
ليه تترمل في عزك
وتسيبها للكلاب
لو فيه عندك عيال
يبقالها الف باب
دا السلطة البعد عنها
بدون الموت عذاب
ها تبقى ايامك صعبة
وتشوف النوم سراب
أنا ناوي اخدها دايركت
من الكرسي للتراب



بس انت اديني رنة
وانا ابعت لك سرور
ترزي لكن معلم
أيده تتلف في حرير
دا حجة في المغالطة
ومكلمة في الزور
يعمل من الحق باطل
ويسمي الضلمة نور
في سهرة واحدة منه
ها يظبط الامور
لو كان دستوركو عاصي
يحلبه لو حتى تور

1 comment:

  1. هذه القصيدة ليست لاحمد فؤاد نجم بل هي من مدونة اسمها مجلة الاعصار ولكن البعض نسبها لنجم.

    ReplyDelete